Feit: De meeste organisaties hebben geen structurele aanpak wat betreft de inzet van social media.

Plan-Do-Check-ActJan-Henk Bouman haalt op z’n blog een interessant onderzoek aan: Het onderzoek betrof de invloed van social media op de manier waarop communicatieprofessionals (1838 communicatieprofessionals uit 30 Europese landen) hun dagelijkse werk uitvoeren, hoe ze er op reageren en hoe ze ermee omgaan. Op basis van dit onderzoek zijn in het rapport 10 feiten over social media geformuleerd:

  1. Social media zijn een essentiele succesfactor geworden binnen het Europese marketing- en communicatielandschap.
  2. Social media zijn onderdeel geworden van ongeveer elke communicatietaak.
  3. Er ontstaat een nieuw type functie binnen het vakgebied: de social-mediafan.
  4. Niet alle communicatieprofessionals zijn zo ‘verslaafd’ aan social media als de social-mediafans. De resterende 75% van de professionals is onder te verdelen aan de hand van drie gebruikspatronen.
  5. Social-mediafans zijn meer tevreden met hun baan.
  6. NGO’s: de ‘new kids in the block’.
  7. Social-mediadruk: Social media zijn een voorwaarde in het communicatieveld, ongeacht je positie of leeftijd.
  8. De meeste organisaties hebben geen structurele aanpak wat betreft de inzet van social media.
  9. Hoe langer communicatieprofessionals werken met social media, hoe minder bang of onzeker ze zijn ten opzichte van die media.
  10. Gevoelens van overload hebben een remmende werking op succesvol communiceren via social media.

Net als Jan-Henk herken ik veel van de uitkomsten in de dagelijkse praktijk en is met name feit #8 typisch voor de huidige fase waarin veel (Nederlandse) bedrijven zich bevinden. het is daarom belangrijk om kaders en doelstellingen te bepalen om social media zo goed mogelijk in te zetten.

Het complete onderzoek vind je hier: http://www.molblog.nl/bericht/onderzoek-social-mediagebruik-onder-communicatieprofessionals/