Een social media aanpak in 12 stappen

Gevonden op www.marketingfacts.nl:

“Eenmaal vastgesteld dat social media mogelijk kunnen bijdragen aan de ondernemingsdoelstellingen, is een gedegen plan van aanpak geen overbodige luxe. In mijn zoektocht naar een complete maar tevens handzame aanpak voor het opzetten van een social media plan, stuitte ik op veel varianten, maar geen enkele vond ik compleet dan wel logisch of werkbaar.¬†Omdat ik er ook voor opdrachtgevers behoefte aan had, besloot ik te gaan werken aan een eigen geoptimaliseerd model. Maar wel gefundeerd. En dus ging ik aan de slag met een stappenplan dat ik toetste aan de ervaring en learnings van een zestal toonaangevende bedrijven die zeer actief zijn met social media.”

De 12 stappen:

1) Luister / monitor (o.a. concurrentie)
2) Bepaal doelstellingen
3) Bepaal en analyseer je doelgroep
4) Bepaal je budget
5) Formuleer een online waardepropositie
6) Kies kanalen en de wijze van publiceren
7) Stel een contentplan op
8) Inbedding in de organisatie
9) Engage! Publiceren, reageren
10) Meten & leren
11) Bepaal je ROI
12) Trots? Maak het wereldkundig!

Bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20110830_een_social_media_aanpak_in_12_stappen/