“Wij hebben een hart voor marketing. Marketeers kunnen en moeten de architecten van de klantprocessen zijn en de belangrijkste beslissingen daarbij”, van dit soort zinnen gaat mijn hart sneller kloppen. Marketing met ballen is een zeer toegankelijk en leesbaar boek dat de lezer in vier delen (marketingleiderschap, ontdekken, managen en respecteren) meeneemt in de visie van Moenart en Robben. Ze hebben (goed) gekeken naar die gedragingen die volgens hun synthese het onderscheid maken tussen de succesvolle en niet-succesvolle marketeer. De lezer wordt als individu aangesproken en dat geeft houvast voor het bouwen aan de “fundamentele bouwstenen van een persoonlijk businessmodel”.

Elk van de vier delen wordt voorafgegaan door een korte inleiding. In deze inleidingen staan herkenbare en direct toepasbare one-liners (hoewel ik met die term de schrijvers geen recht doe): “Marketing is meer dan communicatie”, “Goede marketeers zijn ontdekkers”, “Ideeën zijn waardeloos zolang ze niet in realiteit worden omgezet” en “Leiders moeten authentiek zijn, de belangen balanceren en openheid realiseren”. In de hoofdstukken die erop volgen wordt de diepte opgezocht en volgt duiding. Actueel en leesbaar, zonder dat het ellenlang of academisch wordt.

Hoewel ieder hoofdstuk de aandacht van de lezer verdient, greep het hoofdstuk over authenticiteit in het bijzonder m’n blik. Coherentie en consistentie in woorden en daden en het inzicht dat de meeste relaties niet zijn gebaseerd op contracten, maar op vertrouwen. Dit actuele thema wordt door de schrijvers als basisingrediënt in marketing bestempeld. De spijker op z’n kop wat mij betreft.

In de epiloog komt een ander –terecht- punt naar voren: “iedereen is marketeer, iedere medewerker in je organisatie…maakt immers deel uit van de activiteiten die de kwaliteit van de kernprocessen tussen jouw organisatie en haar clientèle aansturen”. Dat maakt dit boek niet alleen een aanrader voor de (senior) marketingprofessional, maar ook voor al onze collega’s.

Praktisch: ****
Leesbaar: ****
Actueel: ****