8 succesprincipes van Apple

Apple is een van de succesvolste bedrijven ter wereld. Hoe komt dat eigenlijk? Dit overzicht geeft een globale indruk.

Apple is een van de succesvolste bedrijven ter wereld. Hoe komt dat eigenlijk? Dit overzicht geeft een -globale- indruk.

1) Eenvoud
Simplicity: Er is geen wijd vertakte organisatiestructuur. Elke maandag loopt Jobs met zijn management door alle producten. Elke woensdag doet hij datzelfde met marketing en communicatie. Een keer per jaar verzamelt hij de Top 100, invloedrijke medewerkers van alle niveaus, voor een strategiesessie om de klokken gelijk te zetten.

2) Verantwoordelijkheid
Verantwoordelijkheid op alle niveaus, zonder controle. Achter elk project staat de naam van een direct verantwoordelijke, de Direct Responsible Individual. De DRI is gemeengoed.

3) Bonus?
Geen financiƫle resultaatsverantwoordelijkheid voor topmanagers. Dat leidt maar af; alleen de CFO heeft een P&L.

4) Specialisatie
Apple mikt op de grootste talenten, die het specifieke taken geeft. De beheerder van de online winkels zou bijvoorbeeld geen zeggenschap hebben over het fotomateriaal, daar gaan de grafisch ontwerpers over. Volgens Jobs: ‘general management is bullshit.’

5) Functioneel
Een functionele organisatie, in plaats van een hiĆ«rarchische of divisiestructuur. Volgens Jobs heeft ‘Sony te veel divisies om met een iPod te komen’. Het gaat om de kwaliteit van de (liefst kleine) teams die aan een project werken.

6) Continu bijsturen

Als de top besluit de koers te verleggen of fouten te herstellen, gebeurt dat vrijwel onmiddellijk. Er is geen ver vooruit uitgestippelde strategie. Er zijn gevallen bekend, waarin de top 48 uur voor een productintroductie de prijs nog eens aanpaste.

7) Nee zeggen
Een zeldzame eigenschap van bedrijven: focus houden op een beperkt aantal producten door nee te zeggen tegen verleidelijke kansen elders. Het is een kracht om de dingen te selecteren die je niet doet.

8) Geen compromis
Lak aan consensus. Dat is een bekend principe: Jobs streeft niet naar compromissen, maar naar excellentie.

 

Bron: Management Team