Apple Water?

Simpele productfeatures omtoveren tot slimme voordelen voor gebruikers. Meesterlijke spoof van een gemiddelde Apple webpagina.

apple_water_page


The Buyer's Journey

Verhelderend en relativerende presentatie over The Buyer's Journey, mét rake one-liners:

Stop pushing for the close.
Embrace the Buyer's Journey.
Create a variety of content.



Boekrecensie: Marketing met ballen

“Wij hebben een hart voor marketing. Marketeers kunnen en moeten de architecten van de klantprocessen zijn en de belangrijkste beslissingen daarbij”, van dit soort zinnen gaat mijn hart sneller kloppen. Marketing met ballen is een zeer toegankelijk en leesbaar boek dat de lezer in vier delen (marketingleiderschap, ontdekken, managen en respecteren) meeneemt in de visie van Moenart en Robben. Ze hebben (goed) gekeken naar die gedragingen die volgens hun synthese het onderscheid maken tussen de succesvolle en niet-succesvolle marketeer. De lezer wordt als individu aangesproken en dat geeft houvast voor het bouwen aan de “fundamentele bouwstenen van een persoonlijk businessmodel”.

Elk van de vier delen wordt voorafgegaan door een korte inleiding. In deze inleidingen staan herkenbare en direct toepasbare one-liners (hoewel ik met die term de schrijvers geen recht doe): “Marketing is meer dan communicatie”, “Goede marketeers zijn ontdekkers”, “Ideeën zijn waardeloos zolang ze niet in realiteit worden omgezet” en “Leiders moeten authentiek zijn, de belangen balanceren en openheid realiseren”. In de hoofdstukken die erop volgen wordt de diepte opgezocht en volgt duiding. Actueel en leesbaar, zonder dat het ellenlang of academisch wordt.

Hoewel ieder hoofdstuk de aandacht van de lezer verdient, greep het hoofdstuk over authenticiteit in het bijzonder m’n blik. Coherentie en consistentie in woorden en daden en het inzicht dat de meeste relaties niet zijn gebaseerd op contracten, maar op vertrouwen. Dit actuele thema wordt door de schrijvers als basisingrediënt in marketing bestempeld. De spijker op z’n kop wat mij betreft.

In de epiloog komt een ander –terecht- punt naar voren: “iedereen is marketeer, iedere medewerker in je organisatie…maakt immers deel uit van de activiteiten die de kwaliteit van de kernprocessen tussen jouw organisatie en haar clientèle aansturen”. Dat maakt dit boek niet alleen een aanrader voor de (senior) marketingprofessional, maar ook voor al onze collega’s.

Praktisch: ****
Leesbaar: ****
Actueel: ****
Vernieuwend: ***
Oordeel: **** Aanrader


Youtility-boekrecensie

Boekrecensie: Youtility

Het voorwoord van Youtility belooft weinig goeds. Holle kreten als ‘you just have to fundamentally change the way you think about marketing’ en ‘sell more by selling less’ doen mijn marketinghart niet echt sneller kloppen. Het lijkt erop dat Jay Baer (net als Wikipedia) marketing ziet als ‘het proces van communiceren van de waarde van een product of dienst aan klanten, met het oog op de verkoop van dat product of die dienst’.
Vanuit die invalshoek bekeken is Youtility best een aardig boek. Baer schrijft dat in deze tijd bedrijven alleen nog opvallen door ‘amazing’ of ‘useful’ te zijn. Hij omschrijft Youtility als ‘marketing so useful that people would be willing to pay you for it’. Bedrijven moeten waardevolle informatie delen, zonder dat (potentiële) klanten daarvoor hoeven te betalen. Baer neemt ons mee in de visie dat ‘top-of-mind-awareness’ in dit digitale tijdperk nog moeilijker is dan vroeger. De oplossing van veel bedrijven noemt hij ‘frame-of-mind awareness’ (ook wel inbound marketing), waarbij klanten jouw merk, product of dienst vinden als ze er klaar voor zijn. Terecht noemt hij de grootste uitdaging: deze aanpak creëert geen vraag, maar vervult deze simpelweg. Goed vindbare websites zijn slechts een middel en geen doel op zich. Gelukkig is er een oplossing: Friend-of-mine awareness. In de drukke (online) wereld moeten merken vechten voor aandacht, ten koste van vrienden en bekenden. Als merk kun je je dus maar beter opstellen als vriend en echte waarde leveren. Er komen voorbeelden van o.a. @HiltonSuggets, Phoenix Children’s hospital Car Seat Helper en Charmin (Sit or Squat) voorbij, die de drie facetten van Youtility te onderstrepen: zelfservice informatie, radicale transparantie en real-time relevantie. Verkopers zijn tegenwoordig niet meer stap 1 in het koopproces, online media zorgen ervoor dat klanten hun mening al hebben gevormd voordat ze een verkoper live spreken. Ook marketing verandert: minder thought leadership en whitepapers en meer analyseren van (koop-) behoeftes en het identificeren van interne barrières die de koop vertragen. Wat belangrijk blijft is de afstemming tussen wat je klanten en prospects levert en wat ze eigenlijk echt willen. Met dat laatste slaat Baer wat mij betreft pas echt de spijker op z’n kop en laat hij zien waar het bij marketing om draait. Helaas wordt dit verder niet uitgewerkt en gaat de rest van het boek in op de invoering van Youtility.

Het boek krijgt het voordeel van de twijfel. Vlot geschreven zet het hedendaagse trends en uitdagingen in een ander licht, geeft het handvatten voor actie en laat het de lezer nadenken over marketing. En dat laatste is natuurlijk altijd goed.


Handboek Online Conversie

Boekrecensie: Handboek Online Conversie

Handboek Online ConversieTitel: Handboek Online Conversie
Auteur: Patrick Petersen & Marc Petersen
Uitgever: Adfo Groep
ISBN/EAN: 9789491560699
Recensent: Wouter Mellaart SMP (@wmellaart)
Functie: Segment Marketeer bij Eurofiber

In 2014 is online kopen opnieuw toegenomen, naar 11 miljard euro. In 2013 was dat nog 10,6 miljard en in 2012 9 miljard. Jaarlijks lijkt de groei in online aankopen met 10% te stijgen. Ook online marketing groeit, met daarin een grote rol voor de conversie van bezoeker naar koper. Optimalisatie van conversie is uitgegroeid tot een specialisme. In dit vakgebied is een handboek dat antwoord geeft op de vraag hoe conversie in zijn werk gaat op kanalen als websites, e-mail, mobiel en video op zijn plaats. De 8 hoofdstukken van het Handboek Online Conversie (door de auteurs afgekort tot HOC) zijn met elkaar verbonden, maar kunnen ook los worden gelezen. Dat maakt het HOC enerzijds geschikt voor studenten, docenten en trainers (online) marketing, communicatie, pr, multimedia, webdesign, interaction design en usability. Anderzijds worden ook marketeers, bij voorbeeld die ‘van offline naar online gaan’ expliciet genoemd.

Moderne marketing
In sneltreinvaart nemen de auteurs de lezer in tekst en (heel) veel plaatjes mee in de verandering van traditionele marketing naar moderne marketing. Traditionele funnels (Awareness, Consideration, Preference, Action, Loyalty) maken plaats voor complexere beschrijvingen van processen rondom de aankoop door de consument. In het boek worden10 ontwikkelingen benoemd die daartoe hebben geleid, handig om te kunnen onderbouwen waarom online marketing belangrijk is. Door deze ontwikkelingen moeten (conversie-)doelen kruislings door verschillende kanalen worden bepaald. Het boek beschrijft multichannel, crosschannel en omnichannel gedrag, waarbij de consument bij een aankoop ieder kanaal naast en door elkaar gebruikt. Als rode draad door het hele boek wordt het bekende REAN model gehanteerd: Reach, Engage, Activate en Nurture. Aan de hand van dit model wordt in verschillende situaties (zoals zoekmachines, direct verkeer en social media) gekeken naar conversie-optimalisatie.

Crossmediale beleving
Wat het HOC verder lezenswaardig maakt? De combinatie van een groot aantal actuele expertcases, bronnen en media. Een eigen Twitter-account (@conversieboek) en portal (www.handboekonlineconversie.nl) maken van het HOC een ‘crossmediale beleving’, zoals de auteurs het kenschetsen. In het boek wordt verwezen naar video’s om onderwerpen zoals ‘customer journey’ en ‘lead nurturing’ verder toe te lichten. Nuttige en praktische video’s, maar door het gebrek aan toelichting of uitleg oogt de portal wat mager. Daarnaast valt het aantal advertenties op waarin de bezoeker wordt aangespoord het boek te kopen. De uitvoering van deze ‘crossmediale beleving’ had beter gekund.
Conclusie: de doorgewinterde online marketeer zou het HOC kunnen zien als plaatjesboek met containerbegrippen die op talloze (internationale) blogs en websites de revue passeren. Voor de senior marketeer is het een nuttig en praktisch boek, dat met termen, modellen en onderzoeken een handige basis geeft in dit actuele vakgebied.

Ons oordeel: niet interessant voor een doorgewinterde online marketeer, de senior marketeer is het een nuttig en praktisch boek, dat een handige basis geeft in dit actuele vakgebied.