Blog

Boekrecensie: Handboek Online Conversie

Handboek Online ConversieTitel: Handboek Online Conversie
Auteur: Patrick Petersen & Marc Petersen
Uitgever: Adfo Groep
ISBN/EAN: 9789491560699
Recensent: Wouter Mellaart SMP (@wmellaart)
Functie: Segment Marketeer bij Eurofiber

In 2014 is online kopen opnieuw toegenomen, naar 11 miljard euro. In 2013 was dat nog 10,6 miljard en in 2012 9 miljard. Jaarlijks lijkt de groei in online aankopen met 10% te stijgen. Ook online marketing groeit, met daarin een grote rol voor de conversie van bezoeker naar koper. Optimalisatie van conversie is uitgegroeid tot een specialisme. In dit vakgebied is een handboek dat antwoord geeft op de vraag hoe conversie in zijn werk gaat op kanalen als websites, e-mail, mobiel en video op zijn plaats. De 8 hoofdstukken van het Handboek Online Conversie (door de auteurs afgekort tot HOC) zijn met elkaar verbonden, maar kunnen ook los worden gelezen. Dat maakt het HOC enerzijds geschikt voor studenten, docenten en trainers (online) marketing, communicatie, pr, multimedia, webdesign, interaction design en usability. Anderzijds worden ook marketeers, bij voorbeeld die ‘van offline naar online gaan’ expliciet genoemd.

Moderne marketing
In sneltreinvaart nemen de auteurs de lezer in tekst en (heel) veel plaatjes mee in de verandering van traditionele marketing naar moderne marketing. Traditionele funnels (Awareness, Consideration, Preference, Action, Loyalty) maken plaats voor complexere beschrijvingen van processen rondom de aankoop door de consument. In het boek worden10 ontwikkelingen benoemd die daartoe hebben geleid, handig om te kunnen onderbouwen waarom online marketing belangrijk is. Door deze ontwikkelingen moeten (conversie-)doelen kruislings door verschillende kanalen worden bepaald. Het boek beschrijft multichannel, crosschannel en omnichannel gedrag, waarbij de consument bij een aankoop ieder kanaal naast en door elkaar gebruikt. Als rode draad door het hele boek wordt het bekende REAN model gehanteerd: Reach, Engage, Activate en Nurture. Aan de hand van dit model wordt in verschillende situaties (zoals zoekmachines, direct verkeer en social media) gekeken naar conversie-optimalisatie.

Crossmediale beleving
Wat het HOC verder lezenswaardig maakt? De combinatie van een groot aantal actuele expertcases, bronnen en media. Een eigen Twitter-account (@conversieboek) en portal (www.handboekonlineconversie.nl) maken van het HOC een ‘crossmediale beleving’, zoals de auteurs het kenschetsen. In het boek wordt verwezen naar video’s om onderwerpen zoals ‘customer journey’ en ‘lead nurturing’ verder toe te lichten. Nuttige en praktische video’s, maar door het gebrek aan toelichting of uitleg oogt de portal wat mager. Daarnaast valt het aantal advertenties op waarin de bezoeker wordt aangespoord het boek te kopen. De uitvoering van deze ‘crossmediale beleving’ had beter gekund.
Conclusie: de doorgewinterde online marketeer zou het HOC kunnen zien als plaatjesboek met containerbegrippen die op talloze (internationale) blogs en websites de revue passeren. Voor de senior marketeer is het een nuttig en praktisch boek, dat met termen, modellen en onderzoeken een handige basis geeft in dit actuele vakgebied.

Ons oordeel: niet interessant voor een doorgewinterde online marketeer, de senior marketeer is het een nuttig en praktisch boek, dat een handige basis geeft in dit actuele vakgebied.

Look up

Great video, great quote:
“Look up from your phone, shut down that display, stop watching this video. Live life the real way”